Hoe overleef ik stress?: Onze 6 gouden tips.

bigstock-stress-reduction-concept--rel-81234536Hallo lieve bloggers, wie heeft het nou niet? Je ligt de hele avond te draaien in je bed, je hebt in de ochtend zo erg hoofdpijn dat het enige wat je wilt doen is terug onder je dekens kruipen en niet meer je bed uitkomen. Je kunt wel de haren uit je hoofd trekken of je hebt gewoon geen zin om te praten. Iedereen reageert anders op stress en iedereen gaat er anders mee om. Stress brengt je lichaam in staat van paraatheid. Je polsslag versnelt, je spieren spannen zich en je ademhaling wordt sneller en dieper. Het is de spanning die je voelt voor een examen, een optreden, een sollicitatiegesprek of een andere spannende gebeurtenis. Hoewel men zegt dat je bij stress geconcentreerd te werk gaat en paraat bent is dat voor ons niet zo, als wij stress hebben dan hebben we gelijk heel erg hoofdpijn, zijn we niet zo geconcentreerd omdat we telkens andere dingen moeten denken waar we ons zorgen over maken en vaak eindigen we met een heel naar gevoel in ons buik. In deze post gaan we het hebben over enkele manieren om je stress te bestrijden of verminderen, het zijn enkele tips die ons helpen om te gaan met stress door de dag heen.

  1. ‘Fuck It’: Houd in gedachten dat als het niet lukt dan lukt het niet, het is vast moeilijk om zoiets te denken maar het is wel zo. Je gaat heus niet door als het één keertje niet goed op je werk of op school, niemand is perfect en iedereen heeft wel eens een baaldag. Je hoeft heus niet elke dag 100% jezelf te  geven dat kan erg vermoeiend zijn, geef een keertje 60% jezelf en je zult zien dat het net zo goed gaat. Omdat je namelijk zo perfect, voorbereid en goed te werk wilt gaan of het nu op je werk is of op school slaan je hersens overuren in de avond of door de dag heen, je wilt het zo goed doen dat je gaat stressen over dingen waar je niet over hoeft te stressen alleen omdat je bang bent dat het niet goed zal gaan. 
  2. Neem een korte pauze: Wanneer je merkt dat je hersens overuren gaan maken of je het zat begint te worden neem dan even een korte pauze van dat wat je zoveel stress bezorgt, ga iets anders doen of dit nu is een gesprekje voeren met je collega’s of vrienden of gewoon de deur uit om een kopje koffie te drinken. Door het nemen van een korte pauze en even frisse lucht te scheppen zorg je ervoor dat je van omgeving verandert en dit kan helpen bij je stress omdat je niet langer opgeschept zit op één plek.
  3. Muziek: Bij ons helpt het om even niet te denken en dit doen we door naar muziek te luisteren, natuurlijk hoeft het niet voor iedereen te werken maar muziek heeft vaak een rustige invloed op je hersens en dit is wel wetenschappelijk bewezen.
  4. Neem een hobby: Om even niet aan de reden van je stress te denken is het altijd handig om jezelf op iets anders te richten en om dit te doen heb je wel een hobby nodig, wij hadden eerst niet echt zin om na onze werk iets anders te doen dan in bed kruipen en dat is begrijpelijk natuurlijk maar we hebben al snel gemerkt dat het niet zo verder kan gaan en hebben een hobby genomen. Hic@ houdt ervan om meer te weten te komen over beauty en mode en volgt op dit moment er een opleiding over terwijl Gibby ervoor heeft gekozen om in haar vrije tijd films te kijken (het lezen van alleen boeken helpt namelijk niet altijd tegen stress). Je kunt ook aan de volgende dingen denken  bij het vinden van een nieuw hobby; tekenen, DIY, gamen, koken, knutselen, wandelen, fotografie, bloggen, je kamer inrichten of organiseren.
  5. Op iets verheugen: Door plannen te maken na je werk of school ga je je op iets verheugen en dit is een SUPER idee want dit helpt bij ons altijd. Doordat je dus de hele dag naar dit uitkijkt zorg je ervoor dat je de dag doorkomt. Wij kiezen er altijd voor om ons zelf te trakteren op een nieuwe bodymist bij de Etos of even langs te gaan bij de Action voor die super leuke notitieboekjes of een lekkere geurkaars van de Primark. Het hoeft echt niet duur te zijn en je weet zelf wel waar jij altijd blij van wordt.
  6. School/Examen Stress: Uiteraard hoeft niet alle soorten stress op elkaar te lijken, stel je voor je hebt een aankomende examen of je stress wordt veroorzaakt door een voorstelling of presentatie als dit het geval is kun je natuurlijk altijd een fles water meenemen want water helpt vaak je lichaam te kalmeren (denk bijvoorbeeld aan het nemen van een lekkere bad als je thuis bent) en het kauwen op kauwgum is ook een slim idee omdat je niet alleen zo geen junkfood gaat eten tijdens je stress maar het helpt ook je zenuwen te kalmeren, het heeft eigenlijk net zo’n effect als toen je vroeger moest duimen en je bent kalmer en alerter raar genoeg dit komt vooral doordat je alle stress eigenlijk richt op één ding en dat is het kauwen van die kauwgum in je mond.

Weet je niet zeker of je stress hebt? Dan kun je altijd nog de stresstest doen KLIK HIER voor de test en kom erachter of jij inderdaad last hebt van stress. Of deze test de waarheid spreekt is altijd de vraag maar het is altijd handig om te kijken op welke gebied je dus stress hebt want er zijn een aantal stressfactoren. Wij hebben op de 7 stressfactoren in de test een MATIG gehaald, we zijn erg benieuwd naar jullie testuitslagen.

Tot de volgende keer en voor nu ciao lovelies, xoxo Gibby & Hic@

Advertenties

8 gedachtes over “Hoe overleef ik stress?: Onze 6 gouden tips.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s