Boekenrecensie: Over de Grens.

“How many more of us are faking the facade? How many more of us are pretending to be something we’re not? Even better, how many of us will have the courage to be ourselves regardless of what others think?”

Titel: Over de grens.
Verklaring van de titel: Het hele verhaal gaat volgens mij over het opzoeken van de grens, Noah overschrijdt de grens altijd terwijl Echo nooit de grens durft op te zoeken. Er is een moment in het verhaal wanneer Noah denkt; ‘Soms zie je de grens lopen en denk je dat het een goed idee is om eroverheen te stappen. Tot je het gedaan hebt.’
Auteur: Katie McGarry.
Uitgeverij: Harlequin.
Pagina’s: 382
Genre:
Young Adult.
Waardering: ★★★★★post-divider-right
IMG_5949_2| Samenvatting |
Noah en Echo zijn allebei wantrouwend tegenover anderen en hebben allebei een goed reden om anderen niet te vertrouwen. Ze zijn namelijk te vaak teleurgesteld door de mensen van wie ze hielden en daarbij kwamen ze altijd op de tweede plek. Echo die na de dood van haar broer haar volmaakte leven in 10.000 stukjes ziet vallen doet meer dan haar best om alle stukjes op te rapen en weer aan elkaar te lijmen, dit gaat niet zonder slag en stoot, vooral wanneer ze een stukje van haar geheugen kwijt is dat betrekking heeft op de littekens op haar armen, haar moeder is daarbij vermist en haar vrienden breken alle contact met haar. Hoewel Echo de wereld het liefst aan haar voorbij ziet gaan zonder zich te bemoeien met wat er om haar heen gebeurd en al snel de zin in het leven kwijt raakt zorgt de blowende bad boy ‘Noah’ er al snel voor dat ze kleur begint te zien in een wereld dat eerst zwart/wit voor haar was. Noah die na de dood van zijn ouders van pleeggezin naar pleeggezin is gestuurd, en altijd achterbleef met meer littekens dan mooie herinneren, besluit om de zorg van zijn twee broertjes op zich te nemen maar Jeugdzorg steekt hier een steekje voor en Noah moet alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat zijn broertjes niet dezelfde lot als hem delen. Noah komt er al snel achter dat om het gevecht te winnen hij al het andere in zijn leven achterwege moet laten, dit is een keus die hem verscheurt omdat dit betekend dat hij Echo moet opgeven in zijn strijd voor zijn broers.

| Recensie | Er waren zoveel slechte opmerkingen over deze boek en we konden het gewoon niet geloven want het is een erg boeiend en droevig verhaal. Noah en Echo maken zoveel mee in het verhaal en blijven toch sterk staan op hun voeten hoewel het vaker mis gaat dan goed in hun leven en ik vind dit erg inspirerend, verder bleven de personages trouw aan hun karakter en ging het verhaal niet over een stelletje tieners die helemaal weg van elkaar waren, ze personages hadden een eigen verhaal en lieten die ook horen. De droevige kant aan het verhaal is dat mensen altijd gelijk denken dat het goed met je gaat als je glimlacht om hun grappen of je gedraagt zoals het hoort maar de waarheid is eng omdat onder een glimlach altijd meer pijn schuil kan liggen dan men zou denken en dit laat het verhaal van Noah en Echo duidelijk zien aan de lezers. Katie geeft haar lezers een boodschap, en die boodschap heeft ons zeker geraakt want het verhaal van Noah en Echo draait erom dat ze zo graag normaal willen zijn maar in de tussentijd vergeten wat normaal zijn eigenlijk inhoud. Dit was zo’n mooie boodschap voor ons want wat betekend ‘normaal zijn’ eigenlijk? En wanneer ben je normaal?

Tot de volgende keer en voor nu ciao lovelies, xoxo Gibby & Hic@

3 gedachtes over “Boekenrecensie: Over de Grens.